تاریخ شهر داراب / جاذبه های تاریخی داراب / جاذبه های فرهنگی و تاریخی داراب / جاذبه های گردشگری داراب / گردشگری داراب / گردشگری فرهنگی تاریخی / گردشگری فرهنگی_تاریخی / گردشگری و میراث فرهنگی

آثار تاریخی داراب(در موزه های خارج از کشور)

شهریور ۹, ۱۳۹۴ در ۱۱:۳۱ ب.ظ توسط

شهرستان داراب به عنوان یکی از شهرهای تاریخی استان فارس همواره مورد توجه سیاحان، گردشگران، باستان شناسان و حکومت های مختلف بوده تا جائیکه در بیشتر کتابها، ژورنالها و مقالات نگاشته شده توسط محققین و پژوهشگران خارجی مطرح و صاحب نام به عنوان یکی از دپارتمانهای مهم و تاریخی ایران مورد بازدید قرار گرفته است تا آنجا که اکنون برای انجام تحقیق پیرامون آثار باستانی شهرستان داراب می بایست کتابها و موزه های خارج از کشور را مورد بررسی قرار داد و در این راه به موضوعاتی برخورد خواهید نمود که قطعا برایتان تازگی خواهد داشت.

از اولین باری که مقاله ی چهار صفحه ای “آقای دکتر محمد باقر مهاجر” در مورد منابع تاریخی دارابگرد را در “کتاب ماه تاریخ و جغرافیای سال ۱۳۸۱ “مشاهده نمودم، تا امروز که برای چندمین بار آنرا مرور می نمایم هنوز بر این باورم که پس از انتشار مقاله ایشان تا امروز اتفاق جدی و تازه ی دیگری در زمینه معرفی منابع تاریخی داراب روی نداده و به نظر می رسد اغلب مطالب ارائه شده کنونی حرف چندان تازه ای برای معرفی ظرفیت های تاریخی داراب ندارند.

شاید یکی از دلایل عمده بروز چنین موضوعی، عدم پژوهش های هدفمند باشد.

متاسفانه شهرستان داراب از لحاظ حوزه شناسایی ظرفیت های تاریخی در خارج از کشور، فاقد شناسنامه ای درخور و شایسته است و این مهم در مرحله اول به موضوع عدم پژوهش در منابع خارجی و سپس پرداختن صرف به منابع داخلی باز می گردد.اغلب پژوهش های انجام شده فقط در یک راستا بوده و زاویه دید کاملا مشخصی دارند.هر چند که در ابتدا لازم است تا هویت خود را سطح ملی به اثبات رسانیم و سپس نگاهی به واژه “داراب فراملی” داشته باشیم.

در جستجوی یک ردپا؛ظرفیت های تاریخی داراب در خارج از کشور!

باید به این نکته توجه نمود که برای معرفی شایسته شهرستان داراب، نیازمند داشتن یک شناسنامه پربار و یک کارت هویت معتبر ملی و بین المللی می باشیم.نکته جالب اینجاست که در خارج از کشور ظرفیت های تاریخی شهرستان داراب بنحو مقتضی مورد شناسایی قرار گرفته اند و دلیل اصلی آن وجود اشیاء و آثار تاریخی و باستانی شهرمان در موزه های خارج از کشور است که به عنوان کلید اصلی هر موضوع پژوهشی به دور از نگاه جستجوگر علاقمندان مانده است.

 

تندیس نیم تنه گچی از یک زن در موزه برلین

(یافته شده در حاجی آباد(زرین دشت فعلی)-داراب(دوران ساسانی)-۲

شاید یکی از بزرگترین سرمایه گذاران اصلی اکتشافات تاریخی و باستانی در جهان، دولت بریتانیا باشد که با فرستادن باستان شناسان مجرب به کشورهای هدف، علاوه بر شناسایی آثار تاریخی در این کشورها نسبت به خروج این آثار و انتقال به موزه ها و مراکز دانشگاهی خود اقدام نموده است.البته نظیر این اتفاق را نیز می توان در موزه های آلمان مشاهده نمود.

تندیس نیم تنه گچی از یک مرد اشراف زاده در موزه برلین

(یافته شده در حاجی آباد(زرین دشت فعلی)-داراب(دوران ساسانی)-۳

لازم به ذکر است که بخش اول این موضوع” یعنی شناسایی آثار تاریخی و اکتشافات و انجام حفاریها” می تواند اتفاق میمونی باشد اما “خروج مقادیر متنابهی از اشیاء باستانی” همواره با واژه هایی همچون: “چپاول، غارت و سرقت میراثهای فرهنگی” همراه بوده است. شهرستان داراب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و میراث های باستانی آن همواره زخم های چرکینی برداشته است.

بنابراین حوزه تاریخ داراب امروز نیازمند حرکت های وسیع پژوهشی است تا در سایه این تحقیقات علاوه بر استخراج ظرفیت های بسیار وسیع تاریخی، با مستند نمودن و ارائه آنها بتوان پیش زمینه های حرکت به سوی “داراب فرا ملی” را رقم زد.

در پایان باید گفت بخش تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان داراب، میراث فرهنگی، انجمن دوستداران میراث فرهنگی، مرکز دارابشناسی و علاقمندان به تاریخ داراب همگی می بایست با درک بیش از پیش عنصرِ پژوهش و تحقیق در کنار همدیگر نسبت به معرفی این شهر تاریخی به دور مانده از جایگاه شایسته خویش اقدام نمایند.

 

****

پی نوشت ها:

۱-فرش داراب در یک حراجی در بوداپست پایتخت کشور مجارستان.این فرش به طول۲۷۰ سانتیمتر  و به عرض ۱۹۰سانتیمتر می باشد.صفحه توضیحات این فرش به صفحه معرفی دارابگرد در استان فارس لینک می شود.

۲ و ۳-بر گرفته از کتاب:

 Facts And Artefacts/Art in Islamic World

Edited by:Annette Hagedoran & Avinoam Shalem

برچسب‌ها,

Comments are closed.